Wednesday 10 April 2013

TIPS: Cepat Kaya Dengan Satu Amalan Ini


Setiap dari kita selalu mengejar kekayaan harta. Ada yang berangan hendak membeli rumah banglo yang besar dilengkapi kolam renang dan kalau boleh ada PADANG BOLASEPAK sendiri. Bagi yang tiada kereta pula pasti impikan Ferrari, Lamborghini atau low standard sikit Vios kalau low standard lagi VIVA pun jadi. Tapi dalam diam kita tidak menyedari suatu perkara yang memungkinkan kita KAYA harta secara tidak sengaja. Jawapannya ialah SEDEKAH.


Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: 
"Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api"
Hadis Riwayat At-Tirmidzi.

Maka benar Allah dalam sabda Nabi-NYA yang bermaksud:
"Ubatilah sakit kamu dengan cara bersedekah, peliharalah harta kamu dengan car berzakat 
dan hindarilah bala dengan car berdoa".

Jadi secara rumusnya, amalan bersedekah itu dapat memanjangkan umur dan menjaga kesihatan. Kenapa? Sebab hati akan sentiasa tenang dan merasakan diri harus dijaga dari segi pemakanan dan pakaian untuk sentiasa aktif beribadah kepada Allah. Selain itu sedekah sebenarnya dapat melipat kali gandakan bukan sahaja pahala malah harta kekayaan. Mungkin ada sesetengah daripada kita yang berfikir kalau kita bersedekah, duit habislah. Bukan dapat balik. Masya-Allah. Ingatlah, tuhan maha melihat. Kejujuran kita bersedekah itu pasti di balas-NYA.


INGATAN PENTING UNTUK ORANG YANG INGIN BERSEDEKAH

Bolehkah lepas anda membaca ini, anda bersedekah? Bagi lelaki, apa salahnya letakkan RM1 dalam tabung masjid sembahyang JUMAAT? Malu ke sangat nak berbuat demikian? Atau rasa macam tak ada makna je? Fikirkanlah. Yang untung nanti bukannya sahabat sebelah kita, tapi kita sendiri. Hati perlulah yakin kepada Allah. Tapi bolehkah juga bersedekah dengan iklas? Walau kita tahu balasan BAIK dengan bersedekah, jomlah kita bersedekah dengan iklas (tanpa harapkan balasan) boleh?

Anggaplah sebagai itu satu kewajipan menolong orang. Nanti suatu hari mungkin orang akan tolong kita pula. Macam kes aku misalnya, selepas aku mulakan amalan bersedekah, rezeki aku makin murah (betul tak tipu) dan hanya Allah yang mengetahuinya. Aku iklas sedekah untuk dapat pahala. Balasan baik yang lain biarlah Allah yang memberi. Yang penting hati sentiasa tenang.

1 comment:

  1. BETUL 3 SAYA PERNAR SEDEKAH KAN RM1 DEKAT PASAR MALAM TETIBA BILA BALIK RUMAH JER SAYA TERJUMPA RM20 DEKAT DALAM POKET SELUAR TRAT SAYA MASA SAYA NAK BASUH BAJU XSANGKA BETUL SAYA PUN TIME PERGI PASAR MALAM TU,MANA ADA SAYA BAWAK DUIT BANYAK MCM TU TAPI LEPAS JER BALIK TU SAYA JUMPA DUIT 20 RINGGIT XSANGKA BETUL..ITULAH KELEBIHAN BERSEDEKAH KAN.. :)

    ReplyDelete

Entri menarik :